In de les Latijn leerden we over de Romeinse aquaducten. Dat
bracht ons op een idee! Als we nu eens zelf een aquaduct zouden bouwen. Mevrouw
Annelies en meneer Frederick zagen het onmiddellijk zitten om samen met de
leerlingen van STEM het project uit te voeren.
De leerlingen Latijn gaven in hun vaklokaal aan de leerlingen van STEM een aantal interessante wist-je-datjes prijs.
Mevrouw Annelies nam ons mee naar het technieklokaal. Daar staken we heel wat
op over de werking van een aquaduct. We ontdekten het principe van
communicerende vaten en namen toen zelf de proef op de som. Het werd een
leerrijk, actief en soms nat experiment!
Na de wetenschappelijke achtergrond was het tijd voor de bouw
van ons aquaduct. Meneer Frederick stelde voor om in drie groepjes te werken,
elk met een ander materiaal. Voor de onderste laag gebruikten we kunststof, de
middelste laag werd uit hout vervaardigd en voor de derde laag gingen we met
karton aan de slag. Na een korte brainstorm over het ontwerp was het tijd voor
actie. Meten, tekenen, knippen, zagen, boren, vijlen, lijmen: alle technieken werden
uit de kast gehaald.
Toen de drie lagen klaar waren, werden ze op elkaar geplaatst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten