maandag 12 oktober 2015

Project STEM-Latijn: bouw een aquaduct

In de les Latijn leerden we over de Romeinse aquaducten. Dat bracht ons op een idee! Als we nu eens zelf een aquaduct zouden bouwen. Mevrouw Annelies en meneer Frederick zagen het onmiddellijk zitten om samen met de leerlingen van STEM het project uit te voeren.


De leerlingen Latijn gaven in hun vaklokaal  aan de leerlingen van STEM  een aantal interessante wist-je-datjes prijs. Mevrouw Annelies nam ons mee naar het technieklokaal. Daar staken we heel wat op over de werking van een aquaduct. We ontdekten het principe van communicerende vaten en namen toen zelf de proef op de som. Het werd een leerrijk, actief en soms nat experiment!


Na de wetenschappelijke achtergrond was het tijd voor de bouw van ons aquaduct. Meneer Frederick stelde voor om in drie groepjes te werken, elk met een ander materiaal. Voor de onderste laag gebruikten we kunststof, de middelste laag werd uit hout vervaardigd en voor de derde laag gingen we met karton aan de slag. Na een korte brainstorm over het ontwerp was het tijd voor actie. Meten, tekenen, knippen, zagen, boren, vijlen, lijmen: alle technieken werden uit de kast gehaald. 


Toen de drie lagen klaar waren, werden ze op elkaar geplaatst. 
Een heus aquaduct was het resultaat!   


Klik hier voor alle foto's.   
           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten