maandag 2 oktober 2017

Het bos als klaslokaal



Op donderdag 28 oktober trokken de leerlingen van Sint-Lutgart voor een dag naar het prachtige provinciedomein Bulskampveld. Deze dag stond in het kader van de lessen aardrijkskunde en natuurwetenschappen en het doel van de uitstap was de natuurrijke omgeving van het domein te verkennen.




De leerlingen maakten in kleine groepjes en onder leiding van een ervaren gids kennis met de leefomgeving van het bos. In deze biotoop kregen ze een inzicht in de biodiversiteit. Met behulp van zoekkaarten gingen de leerlingen op zoek naar de namen van verschillende planten, zwammen en dieren die in het bos leven. Ook leerden de leerlingen werken met verschillende meetinstrumenten om enkele abiotische factoren van het bos en het open veld te onderzoeken en te vergelijken.

Na de middag stelden de leerlingen hun oriëntatie- en waarnemingsvermogen op de proef tijdens een zoektocht in het landschap. Ze leerden aan de hand van verschillende opdrachten diverse aardrijkskundige begrippen kennen. Zo bestudeerden en analyseerden ze de bodem aan de hand van een bodemstaal en ontdekten ze het begrip 'reliëf' door hoogtelijnen te plaatsen in het landschap. Verder kwamen begrippen als ‘landschapselementen’, ‘legende’, ‘schaal’ en ‘oriëntatie’ op een heel aanschouwelijke en leuke manier aan bod.

Gelukkig raakte hierbij niemand het noorden kwijt en zo konden we in de late namiddag met een rugzak vol nieuwe kennis en vaardigheden terug naar school rijden.


We eindigen deze blogpost met een interessant vraagje en bereiden jullie graag voor op H a L l O W e E n:

Welk vies "spoor" vonden onze leerlingen in het bos?



Heksenboter of runbloem (Fuligo septica) is een slijmzwam. Het bestaat uit een geel plasmodium dat zich kan verplaatsen en daarbij een glanzend spoor achterlaat. Heksenboter voedt zich met micro-organismen.
Heksenboter komt in de hele wereld algemeen voor op dood hout en heeft in verschillende landen vergelijkbare namen als "Troll butter", "Dog vomit slime" (Engels) en "Trollsmör" (Zweeds).

Klik hier voor meer foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten