donderdag 12 februari 2015

Linksafe

Op donderdag 12 februari beleefden we met de hele school een projectdag rond veilig internet. In de workshop “Mediawijs in cyberspace” maakten we kennis met de risico’s waarvoor je op sociale netwerksites op je hoede moet  zijn. Hoe veilig is mijn profiel? Welke informatie of foto’s zet ik wel of niet online? Met wie deel ik mijn informatie? Wat te doen bij cyberpesten? Hoe betrouwbaar zijn de vele advertenties die op me afkomen? De leerlingen overlegden eerst in groepjes. Daarna kregen ze wat meer achtergrondinformatie en verhelderende filmfragmentjes.
Na de theorie was het tijd voor actie. In de workshop “You’ve been framed” mochten de leerlingen zelf een filmpje maken rond veilig internet. Een parodie op een sprookje, een rapsong, een levende, satirische Facebookpagina, een heldenverhaal: aan fantasie en originaliteit geen gebrek!
In de workshop “Maak een sleutelhanger rond het thema van de dag” kwamen de creatieve talenten naar boven. Maar ook de sportieve detectives kwamen aan hun trekken. Voor “the hacking games” trokken we naar het domein Patershof. Door het uitvoeren van een sportieve proef konden de leerlingen een toegangsticket bemachtigen om het domein te betreden. Daar moesten ze op zoek naar tips om de misdaad te ontrafelen. Op welke dag, hoe laat, in welk lokaal en vooral… door welke leerkracht werden de Smartschoolaccounts gehackt?  Het werd een spannende zoektocht die ook een gezonde blos op de wangen toverde.

Klik hier voor meer foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten