zaterdag 18 maart 2017

Musa Lisa


De vakken P.O. en klassieke studiën hebben de handen in elkaar geslagen voor het project 'Musa Lisa', waaraan alle scholen uit West- en Oost-Vlaanderen kunnen deelnemen. Het thema van dit vakoverschrijdend initiatief is 'goden en helden'. Goden zoals Jupiter, Neptunus of helden als Odysseus of Hercules spreken tot de verbeelding. Met dit project willen we aantonen hoe men de klassieke talen kan verbinden met P.O. en hoe de klassieke erfenis ook nog in de 21ste eeuw inspirerend kan werken om creatief uit de hoek te komen. 

In de les klassieke studiën hebben de eerstejaars kennisgemaakt met de Olympische goden. Zij stelden aan de hand van een Powerpointpresentatie de goden voor aan hun klasgenoten. In de Latijnse les brainstormden we ook rond de verwerking van dit thema. We beslisten om twee afleveringen op te nemen van 'Blind date' met de goden en godinnen in de hoofdrol. 

We wensen je alvast veel kijkplezier!

De creatieve uitwerking van het thema gebeurde in de lessen P.O. Eerst tekenden de leerlingen de vorm van een Griekse vaas. Daarin moesten ze dan zelf ook een voorstelling tekenen van een god of godin. 

Bewonder het mooie resultaat op de blog van P.O.!


vrijdag 17 maart 2017

Pyjamadag voor Bednet

Op regelmatige tijdstippen krijgen de leerlingen de kans om mee te denken over het reilen en zeilen op school. Tijdens een brainstorm voor de leerlingenraad kwam 2Aa met het voorstel om Bednet te steunen op de proppen. 

Bednet zorgt ervoor dat kinderen en jongeren die tijdelijk niet naar school kunnen van thuis uit de lessen van hun klas live kunnen volgen. Zo blijven langdurig zieke leerlingen ook in contact met hun vrienden op school. 

Omdat Bednet gratis is voor school en gezin kan de organisatie financiële steun gebruiken. Met 100 euro kan een ziek kind en de klas een scanner/printer krijgen waardoor de leerkracht lesmateriaal kan doorsturen. Zo blijven leerlingen mee met de les. 

De leerlingenraad riep alle leerlingen op om hun warm hart te tonen en mee te doen aan de nationale pyjamadag op 17 maart. Tijdens de speeltijd werden er door 2Aa hotdogs met een frisdrank aangeboden. 

We maakten €202,21 winst, dankzij jullie steun! SUPER!






























donderdag 16 maart 2017

Apollo en Daphne


In de les Latijn lazen de leerlingen van het tweede jaar de mythe van Apollo en Daphne. Dit verhaal is gebaseerd op een fragment uit de Metamorphoses van Ovidius, misschien wel de belangrijkste geschreven bron over de klassieke mythologie.

Na de lectuur diepten we de inhoud van het verhaal uit. We vergeleken het Latijnse verhaal met de bewerking door Michael De Cock in het jeugdboek Diep in het woud. We beluisterden ook een luisterfragmentje uit dit boek en filosofeerden verder over de diepere inhoud. 

Voor het creatieve onderdeel lieten we ons inspireren door de voorstelling van de mythe door de kunstenares Maida Cervania. Vooraf bekeken we goed wat de zij in haar tien taferelen voorstelde en welke gevoelens dat bij ons opriep.

Met veel geduld en precisie gingen de leerlingen aan de slag om hun eigen tafereel te creëren. Bewonder hier hun inzet én het resultaat!

dinsdag 14 maart 2017

Pi-dag


Het getal pi schrijf je met dit symbool: π. Als je de omtrek van een cirkel deelt door zijn diameter, dan is de uitkomst pi. Het is ongeveer gelijk aan 3,14. Het is een belangrijk getal in de wiskunde!
 
Wij schrijven de datum zo: 14-3. Maar in de Verenigde Staten schrijven ze de datum zo: 3-14.
Dat lijkt heel erg op het getal pi: 3,14! Daarom hebben ze 14 maart uitgeroepen tot de verjaardag van pi.
Ook wij vierden de PI-dag. 

maandag 13 maart 2017

opruimactie

Op vrijdag 10 maart stortten de leerlingen van 1Aa zich op de speelplaats en tuintjes.

Geen enkel papiertje was veilig. Het afval ging genadeloos de vuilbak in. 

Met de grove borstel gingen ze enthousiast tekeer.
Het is voor iedereen fijn als de speelplaats proper is. Helpen jullie allemaal om dit zo te houden? Bedankt!

Klik hier en bekijk alle foto's!

dinsdag 7 maart 2017

Jeugdboekenmaand


Onder het motto Je bent wie je bent sprongen de leerlingen van 1Aa en 1Ab tijdens de les Nederlands op de carrousel van de jeugdboekenmaand. In duo’s raceten ze van de ene opdracht naar de andere. Eerst surften ze naar de site om wat algemene kennis op te doen. Neem ook maar eens een kijkje!

Ze puzzelden covers, flapteksten en titels van boeken van Dirk Bracke bij elkaar door aandachtig te lezen. Hun spreekvaardigheid trainden ze door een gedicht op een expressieve manier voor te dragen. Maurice, Bert en Jules waren niet te houden en maakten er een hippe rapsong van. Bij het stellingenspel kozen ze de rode of groene zone om aan te geven of ze akkoord gingen of niet met stellingen over Anders zijn. Ook de schrijfvaardigheid werd getest met het schrijven van een stapelgedicht dat ze maakten door jeugdboeken op elkaar te stapelen. De titels vormden een origineel gedicht.


Lisa en Marthe maakten met de titels van de volgende boeken een mooi stapelgedicht:

De vijand
Ik val
Geen weg terug
Spijt!
Ik zwijg

Het was een interactieve en leerrijke voormiddag met een heuse onderdompeling in de wereld van de boeken!

Klik hier voor alle foto's en filmpjes!

vrijdag 3 maart 2017

Lune fietst voor Bangladesh

Tijdens de vasten richten we traditiegetrouw onze ogen op de noden van het zuiden. Lune Hallaert, oud-leerlinge van onze school vroeg ons om het project Banglabari te steunen. Lune vertrekt tijdens de paasvakantie met enkele klasgenoten op inleefreis en hoopt zoveel mogelijk financiële steun bij elkaar te fietsen.
In volgend interview maken we kennis met een bijzonder gemotiveerde jongedame.



Wat verwacht je van de inleefreis?

Ik verwacht een nieuwe cultuur te leren kennen. Ik wil zien hoe  de leefomstandigheden van arme gezinnen in Bangladesh zijn. Bij het bezoeken van de verschillende projecten zal ik met mijn eigen ogen kunnen zie hoe ze de Bengalen daar helpen met zicht op een betere toekomst.

Als ambassadeur van Banglabari wordt er engagement verwacht om Banglabari te steunen. Welke mogelijkheden zie je?

Op onze school zou ik samen met mijn klasgenoten (die op reis meegaan) een Bangladesh dag organiseren met verschillende workshops. (bijv. kookactiviteit, knutselen, dans, …)

Eventueel kan ik de contacten van mijn papa met de pers gebruiken om een mooi artikel voor de krant te schrijven.
Ik kan een aanvraag indienen op de school waar mijn beide ouders werkzaam zijn. Daar wordt er jaarlijks n.a.v. Broederlijk Delen twee projecten gesteund en met verschillende acties geld voor het project ingezameld. (bijv. pizza-verkoop, sponsorloop, sober maal, inleefdag op donderdag voor de paasvakantie) Ook ik heb al twee jaar op rij een workshop op de inleefdag helpen mee begeleiden.
Ook zal ik de scholen in Beernem contacteren waar ik de voorbije jaren school heb gelopen.

Heb je ervaring/interesse voor vrijwilligerswerk?

Ik heb reeds ervaring met vrijwilligerswerk en vind dit ook heel leuk. Vorig jaar heb ik samen met mijn ouders (en enkele klasgenoten) animatie in het vluchtelingencentrum in Sijsele gegeven.
Ik hielp oma Marleen al eens in de Kapstok in Beernem. Daar komen mensen die het niet altijd gemakkelijk hebben goedkoop kleren en spullen kopen.

Hoe sta je tegenover andere culturen? Durf je contacten leggen?

Zeker !
Ik sta open voor andere culturen. In Egypte hebben we al heel wat mensen (met een andere cultuur) ontmoet die door de jaren heen vrienden zijn geworden en waar ik blijvend contact mee hou. Ik durf zeker contact te leggen. Ik wil meer over die mensen, hun godsdienst en hun levenswijze te weten komen.

Hoe ga je om met onrechtvaardigheid en armoede?

Tijdens onze reizen naar Egypte ben ik toch al op verschillende plaatsen geweest waar er veel armoede heerst. Heel confronterend als je dan denkt hoe goed we het hier in ons land hebben. Je wordt er wel stil van, het beklijft . Herinneringen die ik een plaatsje geef, maar nooit zal vergeten.
Met mijn ouders en De Vrienden van de Rode Zee proberen we ook hier ons steentje bij te dragen.

Welke kwaliteiten zijn er belangrijk voor een inleefreis? Welke kwaliteiten heb je zelf die belangrijk zijn voor de groep en het project (ter plaatse, voor- en achteraf)?

Volgens mij is het belangrijk op inleefreis dat je flexibel, enthousiast, verdraagzaam, energiek, sociaal, vergevingsgezind, creatief en toch een beetje leidinggevend bent. 
Mijn kwaliteiten zijn: ik ben een sociaal meisje, geëngageerd (=ik zet me steeds voor de volle 100 % in), ik sta voor veel/alles open (=flexibel). Ik ben ook nieuwsgierig, creatief, perfectionistisch, soms leidinggevend, verdraagzaam, toon interesse en wil meer te weten komen over van alles. Kortom allemaal kwaliteiten die je op de inleefreis goed kunt gebruiken.

Ben je lid van een jeugdbeweging?

Vroeger ben ik als kind nog lid geweest van de VKSJ en Oranje maar omwille van tijdsgebrek ben ik daarmee gestopt.
Ik ga nu babysitten in mijn vrije tijd, help af en toe met de kinderanimatie van mijn ouders, in de grote vakantie was ik twee weken monitrice bij de Speelpleinwerking in Oostkamp.

Hoe ga je om met conflicten in de groep?

Tijdens een conflict probeer ik altijd onpartijdig te zijn en naar de beide kanten van het verhaal te luisteren om dan een poging te doen om hen te verzoenen.

Hoe is je fysieke conditie?  Ben je bereid die eventueel bij te spijkeren?

Mijn conditie is goed. Af en toe ga ik lopen en doe ik mee aan wedstrijden. (Urbain Trail, kerstloop, Dwars door Brugge, zwemloop).Wekelijks ga ik een uur dansen en paardrijden. Dagelijks ga ik met de fiets naar school. Dus ik ben wel doorheen de week actief bezig.

Hoe ga je de reis betalen?

Ik ga af en toe babysitten en spaar mijn geld van Sinterklaas, mijn verjaardag en de Kerst-en Nieuwjaarscenten. Ik schilder af en toe als hobby en wil dan ook 2 schilderijen per opbod verkopen.
Misschien kunnen er ook nog kleine acties op school volgen die we met ons 3 op touw zetten. (verkoop van soep, wafeltjes,…)
Gelukkig zijn er ook nog mijn ouders die wat willen sponsoren…

In de paasvakantie kan niet gewerkt of gestudeerd worden. Hoe ga je je daar op voorbereiden?

Ik besef dat dit niet gemakkelijk zal zijn. Maar ik heb het er wel voor over om dat extra tandje bij te steken voor deze unieke kans (voor- en na de reis). Ik hou mijn werk doorheen het hele jaar goed bij (maken van samenvattingen, tijdig starten met grote taken, bijhouden van lessen en een goede planning) met goede resultaten voor mijn dagelijks werk. Dus dit zou moeten lukken.

“Zij die hun dromen waarmaken,
zijn degenen die erin geloven!”



Mijn droom is om ooit een wereldreis te maken & Bangladesh zou een uniek vervolg zijn op Egypte en een nieuw begin van mijn wereldreis. Ik geloof er alvast in !

Op basis van deze motivatiebrief werd Lune geselecteerd als kandidate. Met onze school willen wij op vrijdag, 30 maart enkele uitdagingen voor Bangladesh aangaan. We hopen dat onze leerlingen een flink bedrag bij elkaar sprokkelen voor de mensen uit Bangladesh.

Veel succes, Lune!