Talen in de muziek of de muziek als taal?
Dit werd het uitgangspunt van onze talendag!
In vijf heel diverse workshops beleefden de leerlingen
de talen die op onze school worden gegeven
en ontdekten ze dat ook muziek een taal is.
In de workshop Frans werden de leerlingen in groepjes verdeeld
aan de hand van de titel van een songtekst.
Elk groepje kreeg tekst- en beeldfragmenten van een liedje.
Terwijl mevrouw Céline het liedje afgespeelde, moesten de fragmenten in de juiste volgorde gelegd worden.
De etymologische oorsprong van een aantal muzikale termen, gekruid met beeldfragmenten en heel wat sappige mythes kwam
aan bod in de workshop Latijn en Grieks van mevrouw Dominique.
Wist je trouwens dat:
- de woorden muziek en museum allebei iets te maken hebben met de Muzen?
- dat de film 'Piet Piraat en de betoverde kroon' de mosterd haalde bij de mythologische Sirenen?
- dat panfluit en syrinx hetzelfde instrument zijn?
Aan sfeer en enthousiasme geen gebrek!
Het ritme van het morsealfabet was dé ontdekking in de workshop muziek. Spannend om met een code van lange en korte signalen geheime boodschappen naar elkaar door te sturen.
Een tactiek die ook in oorlogstijd werd toegepast!
Mijnheer Erwin wist ons te vertellen dat het begin van Beethovens 5de symfonie (kort-kort-kort-lang) de morsecode is voor V,
het Romeinse cijfer 5 én het symbool voor 'victory'
in de tweede wereldoorlog.
"Is er wifi in Tahiti?"
Dat vroegen de leerlingen zich af in de workshop Nederlands.
Mevrouw Eline en mevrouw Kristel kropen in de huid van presentator Niels Destadsbader en speelden met de leerlingen de stop-de-bandronde. Uit volle borst mochten de leerlingen meezingen met Nederlandstalige hits die ze verrassend goed kenden. Ook werden zinnen en woorden uit liedjes weggeknipt en die moesten de spelers dan weer raden.
In de laatste ronde was de sfeer optimaal. Met loeiharde muziek in de hoofdtelefoon probeerden de leerlingen te raden wat een ander teamlid zei. Liplezen was de boodschap. Hierbij werden hilarische antwoorden geformuleerd. "Padogaans" werd een taal en een triangel bleek een heel moeilijk te raden muziekinstrument.
Na het beluisteren en bekijken van de clip 'Hand in pocket' van Alanis Morissette kregen de leerlingen van mevrouw Mireille de liedjestekst.
Ze moesten dan puzzelen want 15 woorden ontbraken. Alanis werkt veel met tegenstellingen in haar lied waardoor de leerlingen gemakkelijker de woorden op de juiste plaats konden zetten. Zo werd voor de leerlingen ook duidelijk welke boodschap Alanis wilt overbrengen met haar lied. Om te eindigen speelden de leerlingen nog een spelletje 'bingo' met woorden uit de liedjestekst.
Klik hier en bekijk alle foto's!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten