donderdag 23 oktober 2014

Toneelvoorstelling Donderkop






In het kader van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog gingen we naar de toneelvoorstelling 'Donderkop' in de Kleine Beer. Het stuk is een bewerking van de gelijknamige jeugdroman van Sylvia Vanden Heede. In de les Nederlands maakten de leerlingen vooraf kennis met enkele fragmenten uit het boek.

De voorstelling biedt ons het beklijvende verhaal over het dagelijkse leven van kinderen vlak na Wereldoorlog I. De oorlog smeult nog na. Het dorp ziet er anders uit dan voor de Duitsers kwamen. Sommige mensen zijn gevlucht naar Frankrijk. De meester schrijft een boek over de oorlog. Er is een meisje met een hoofd vol verhalen. Er is een jongen van hier. Er is een jongen van elders, een donkerkop. Er is de meester die vertelt over geheime gangen. Er is onweer.

Klik hier voor meer foto's.


Enkele reacties van de leerlingen van 2Ab:
- 'De acteurs speelden het heel goed. Het toneel was een goede afwisseling van grappige en triestige momenten. Er waren goede ideeën om het podium te versieren. Ik vond het de moeite waard.' (Marie)
- 'Ik vond het stuk heel spannend.' (Kevin)
- 'Ik vond het een mooi toneel, want de acteurs hebben het echt goed gespeeld.' (Bo)
- 'De acteurs speelden heel goed. Het toneelstuk was ook leerrijk, omdat ik toneelles volg met een paar vrienden. Er waren ook grappige en spectaculaire scènes bij.' (Robbe)
- 'Ik vond het heel creatief en leuk om naar te kijken.' (Phaedra)
- 'Ik vond het zeer leerrijk, want in toneel leren we bepaalde vormen van taal en lichaamstaal. Nu zagen we welke effecten dat had.' (Kobe)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten