donderdag 28 december 2017

Talendag

Op woensdag 20 december werden de leerlingen ondergedompeld in een heus taalbad. In verschillende workshops konden ze kennis maken met heel wat nieuwe talen.

Veel leerlingen waren verbaasd te horen dat mevrouw Mireille geboren en getogen is in Zuid-Afrika. Pas op haar dertiende kwam ze in België terecht. Hoewel het Afrikaans zijn wortels heeft in de Nederlandse taal, had mevrouw Mireille flink wat werk aan de ingewikkelde Nederlandse spelling, waar we woorden niet altijd schrijven zoals we ze uitspreken. Ook had ze een flinke kluif aan de vervoegingen van de werkwoorden met al die d's, t's en dt's.



We leerden tot 10 tellen in het Afrikaans, beluisterden een hit van het plaatselijke tieneridool en speelden een spelletje plickers. Elke leerling kreeg een unieke QR-code waarmee ze konden antwoorden op een multiplechoicetest. We leerden een paar woordjes Afrikaans zoals robot (verkeerslicht) en skoenlapper (vlinder). 
Die studente het nie verveeld nie. Goed gedoen, mevrouw Mireille!


Tijdens de workshop Duits van mevrouw Kristel was het een echte beestenboel. Zonder voorkennis van de Duitse taal moesten de leerlingen rechtveren als ze het geluid van hun dier in het lied herkenden. Ook de reactiesnelheid werd gemeten, iedereen was onmiddellijk wakker. De jongens van 2Aa piepten en dansten als echte swingkuikens.


Daarna was Tokio Hotel aan de beurt. De leerlingen merkten al vlug dat het Duits heel goed op het Nederlands lijkt. Het begrijpen van de taal lukte dan ook behoorlijk. Maar, het spreken ... dat was andere koek. 
De leerlingen trokken zich hier echter niets van aan en zongen uit volle borst mee met Durch den Monsun.


Het centrale thema in de workshop Spaans van mevrouw Dominique was 'colores' (kleuren). We leerden er in een filmpje niet alleen de namen van de kleuren kennen, maar ook van een aantal voorwerpen, dieren en voedingsmiddelen in een bepaalde kleur. De leerlingen waren in teams verdeeld. Elk team kreeg een aantal kaartjes waarop een Spaanse term uit het filmpje stond. Als ze kun kaartjes bij de juiste kleur konden leggen, verdienden ze een punt.

In de tweede ronde beluisterden we een Spaans liedje over kleuren. Hierin  waren de namen een aantal kleuren weggelaten. Aan de teams om de juiste namen te noteren. De boodschap van het lied luidde: ook al verschilt onze kleur van huid, ogen of haar van elkaar, vanbinnen zijn we allemaal gelijk.


Tot slot konden de teams punten verdienen in een Spaans memoryspel waarbij ze de termen uit de workshop moesten combineren met de passende afbeelding.

In de workshop bij mevrouw Eline maakten de leerlingen kennis met maar liefst drie nieuwe talen: Arabisch (de moedertaal van Akil), Russisch (de moedertaal van Masur) en Macedonisch (de moedertaal van Baché). Akil en Mansur stelden trots zichzelf voor in hun moedertaal. In drie rondes konden de teams punten sprokkelen.

In de eerste ronde moesten ze raden welke vlaggen / landen / steden / zinnen bij welke leerling horen. 


In ronde twee beluisterden ze een aantal liedjes. Via een Kahootquiz bepaalden ze bij welke van de drie talen de liedjes hoorden.


In de derde ronde volgde een spoedcursus vreemde talen. Vooraan in de klas lag het woord ‘hallo’ in de drie verschillende talen. De leerlingen maakten in de eerste ronde al kennis met de woorden. De teams moesten om ter snelst de drie woorden zo nauwkeurig mogelijk op een krijtbord schrijven. Het team dat de woorden het eerst én correct geschreven had, won deze ronde.

Dankzij mevrouw Judit Creyf van Spermalie-De Kade maakten we kennis met een heel aparte taal: gebarentaal. Als opwarmertje kregen de leerlingen een aantal stellingen voorgeschoteld over gebarentaal. Dan werd het handalfabet van de Vlaamse gebarentaal aangeleerd. 


We leerden ook de gebaren voor een aantal woorden kennen. Dan kregen we een filmpje te zien in gebarentaal. Verrassend hoe snel de leerlingen begrepen waarover het filmpje ging. Tot slot beluisterden we een liedje dat door een doventolk werd getolkt. 

Als tussendoortje konden de leerlingen zich per klas uitleven in een actieve estafette. De leerlingen werden in 3 groepen verdeeld. Onder deskundige leiding van meneer Jonas en mevrouw Céline namen de groepen het tegen elkaar op.


-      Tijdens de estafette werd muziek in verschillende talen afgespeeld.

Als de leerlingen de taal van het lied ook nog eens raadden, kregen ze een bonuspunt voor die ronde.

Klik hier voor alle foto's. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten