Tijdens de vasten richten we
traditiegetrouw onze ogen op de noden van het zuiden. Lune Hallaert,
oud-leerlinge van onze school vroeg ons om het project Banglabari te steunen.
Lune vertrekt tijdens de paasvakantie met enkele klasgenoten op inleefreis en
hoopt zoveel mogelijk financiële steun bij elkaar te fietsen.
In volgend interview maken we kennis
met een bijzonder gemotiveerde jongedame.
Ik verwacht een nieuwe cultuur te
leren kennen. Ik wil zien hoe de
leefomstandigheden van arme gezinnen in Bangladesh zijn. Bij het bezoeken van
de verschillende projecten zal ik met mijn eigen ogen kunnen zie hoe ze de Bengalen
daar helpen met zicht op een betere toekomst.
Als ambassadeur van Banglabari wordt er engagement verwacht om
Banglabari te steunen. Welke mogelijkheden zie je?
Op onze school zou ik samen met mijn
klasgenoten (die op reis meegaan) een Bangladesh dag organiseren met
verschillende workshops. (bijv. kookactiviteit, knutselen, dans, …)
Eventueel kan ik de contacten van
mijn papa met de pers gebruiken om een mooi artikel voor de krant te
schrijven.
Ik kan een aanvraag indienen op de
school waar mijn beide ouders werkzaam zijn. Daar wordt er jaarlijks n.a.v.
Broederlijk Delen twee projecten gesteund en met verschillende acties geld
voor het project ingezameld. (bijv. pizza-verkoop, sponsorloop, sober maal,
inleefdag op donderdag voor de paasvakantie) Ook ik heb al twee jaar op rij
een workshop op de inleefdag helpen mee begeleiden.
Ook zal ik de scholen in Beernem
contacteren waar ik de voorbije jaren school heb gelopen.
Heb je ervaring/interesse voor vrijwilligerswerk?
Ik heb reeds ervaring met
vrijwilligerswerk en vind dit ook heel leuk. Vorig jaar heb ik samen met mijn
ouders (en enkele klasgenoten) animatie in het vluchtelingencentrum in Sijsele
gegeven.
Ik hielp oma Marleen al eens in de
Kapstok in Beernem. Daar komen mensen die het niet altijd gemakkelijk hebben
goedkoop kleren en spullen kopen.
Hoe sta je tegenover andere culturen? Durf je contacten leggen?
Zeker !
Ik sta open voor andere culturen. In
Egypte hebben we al heel wat mensen (met een andere cultuur) ontmoet die door
de jaren heen vrienden zijn geworden en waar ik blijvend contact mee hou. Ik
durf zeker contact te leggen. Ik wil meer over die mensen, hun godsdienst en
hun levenswijze te weten komen.
Hoe ga je om met onrechtvaardigheid en armoede?
Tijdens onze reizen naar Egypte ben
ik toch al op verschillende plaatsen geweest waar er veel armoede heerst. Heel
confronterend als je dan denkt hoe goed we het hier in ons land hebben. Je
wordt er wel stil van, het beklijft . Herinneringen die ik een plaatsje geef,
maar nooit zal vergeten.
Met mijn ouders en De Vrienden van
de Rode Zee proberen we ook hier ons steentje bij te dragen.
Welke kwaliteiten zijn er belangrijk voor een inleefreis? Welke
kwaliteiten heb je zelf die belangrijk zijn voor de groep en het project (ter
plaatse, voor- en achteraf)?
Volgens mij is het belangrijk op
inleefreis dat je flexibel, enthousiast, verdraagzaam, energiek, sociaal,
vergevingsgezind, creatief en toch een beetje leidinggevend bent.
Mijn kwaliteiten zijn: ik ben een
sociaal meisje, geëngageerd (=ik zet me steeds voor de volle 100 % in), ik sta
voor veel/alles open (=flexibel). Ik ben ook nieuwsgierig, creatief,
perfectionistisch, soms leidinggevend, verdraagzaam, toon interesse en wil
meer te weten komen over van alles. Kortom allemaal kwaliteiten die je op de inleefreis
goed kunt gebruiken.
Ben je lid van een jeugdbeweging?
Vroeger ben ik als kind nog lid
geweest van de VKSJ en Oranje maar omwille van tijdsgebrek ben ik daarmee
gestopt.
Ik ga nu babysitten in mijn vrije
tijd, help af en toe met de kinderanimatie van mijn ouders, in de grote
vakantie was ik twee weken monitrice bij de Speelpleinwerking in Oostkamp.
Hoe ga je om met conflicten in de groep?
Tijdens een conflict probeer ik
altijd onpartijdig te zijn en naar de beide kanten van het verhaal te luisteren
om dan een poging te doen om hen te verzoenen.
Hoe is je fysieke conditie?
Ben je bereid die eventueel bij te spijkeren?
Mijn conditie is goed. Af en toe ga
ik lopen en doe ik mee aan wedstrijden. (Urbain Trail, kerstloop, Dwars door
Brugge, zwemloop).Wekelijks ga ik een uur dansen en paardrijden. Dagelijks ga
ik met de fiets naar school. Dus ik ben wel doorheen de week actief bezig.
Hoe ga je de reis betalen?
Ik ga af en toe babysitten en spaar
mijn geld van Sinterklaas, mijn verjaardag en de Kerst-en Nieuwjaarscenten. Ik
schilder af en toe als hobby en wil dan ook 2 schilderijen per opbod verkopen.
Misschien kunnen er ook nog kleine
acties op school volgen die we met ons 3 op touw zetten. (verkoop van soep,
wafeltjes,…)
Gelukkig zijn er ook nog mijn ouders
die wat willen sponsoren…
In de paasvakantie kan niet gewerkt of gestudeerd worden. Hoe
ga je je daar op voorbereiden?
Ik besef dat dit niet gemakkelijk
zal zijn. Maar ik heb het er wel voor over om dat extra tandje bij te steken
voor deze unieke kans (voor- en na de reis). Ik hou mijn werk doorheen het
hele jaar goed bij (maken van samenvattingen, tijdig starten met grote taken,
bijhouden van lessen en een goede planning) met goede resultaten voor mijn
dagelijks werk. Dus dit zou moeten lukken.
“Zij die hun dromen waarmaken,
zijn degenen die erin geloven!”
Mijn droom is om ooit een wereldreis
te maken & Bangladesh zou een uniek vervolg zijn op Egypte en een nieuw
begin van mijn wereldreis. Ik geloof er alvast in !
Op basis van deze motivatiebrief
werd Lune geselecteerd als kandidate. Met onze school willen wij op vrijdag,
30 maart enkele uitdagingen voor Bangladesh aangaan. We hopen dat onze
leerlingen een flink bedrag bij elkaar sprokkelen voor de mensen uit
Bangladesh.
Veel succes, Lune!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten